פתיחת עוסק מורשה

פרטים ראשונים

החלום על עצמאות מלווה רבים, בעיקר כאלה שהם יזמים בנשמתם וכל עשייה שלהם במקום העבודה כשכירים מלווה במחשבה על הדרך האחרת לעשות זאת, בדרכם. פתיחת עוסק מורשה היא שילוב בין החלום להצליח כעצמאי לבין התנהלות בירוקרטית וכלכלית, אשר עשויה להקשות בעיקר בתחילתה של הדרך. לפני היציאה לעצמאות הכלכלית, חשוב להתנהל נכון מול רשויות המס ומוסדות המדינה, על מנת ליצור התנהלות מסודרת וחוקית, ולא להיגרר לחקירות וקנסות מיותרים. היה ומדובר בהקמתו של עסק פרטי יש צורך לפתוח תיקים בשלושה מוסדות רלוונטיים: משרדי מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

פתיחת תיק במע"מ

פתיחת תיק במע"מ היא ההליך הראשון אותו יש לבצע בתהליך. מדובר בהליך ללא עלות אותו יכול לבצע בעל העסק בעצמו, כאשר הוא נדרש להחליט כבר בשלב זה ולהצהיר על תקרת ההכנסות הצפויה לו, וזאת על מנת לדעת האם לבצע פתיחת עוסק מורשה או לבקש את פתיחתו של עוסק פטור ממע"מ. ההבדל כאמור נמצא בסכומים, כאשר עוסק פטור נמצא תחת תקרת הכנסות מקסימלית של 99,006 ₪. פתיחת עסק מורשה לעומת זאת אינה מותנית בסכום מקסימלי של רווחים ובהתאם לכך אינו פטור מתשלומי מס ערך מוסף- מע"מ, בגובה 18% מהכנסותיו. בשלב הבא יש לפתוח תיק במס הכנסה. גם פתיחת תיק זה אינה כרוכה בעלות, ומיועדת לטובת דיווחים עתידיים לצרכי תשלום מס הכנסה וניכויים. פתיחת עוסק מורשה גם מחייבת דיווח שוטף לביטוח לאומי המהווה שותף נוסף בהכנסות העתידיות, ומשולם ביחס להכנסות על פי השיעור באחוזים הקבוע בחוק (כ-10% תלוי בגובה ההכנסה).

לסיכום

חשוב מאוד לבצע את כל השלבים כבר בשלב הקמת העסק ולא להתחיל בפעילות עסקית מבלי להיות עסק מורשה רשום כחוק ובעל יכולת להנפיק חשבוניות וקבלות ולבצע מעקב אחר הכנסות והוצאות העסק כחוק. מומלץ להיעזר בשירות רואה חשבון/ יועץ מס החל משלבי ההקמה ובליווי העסק העתידי על מנת להתנהל כשורה ולא להסתבך אל מול רשויות המס. רו"ח עמית מהלל הוא רואה חשבון מנוסה המתמחה בליווי עסקים קטנים וגדולים כבר משלב חבלי הלידה ועד להצלחה העסקית המיוחלת, יד ביד ובמקצועיות ללא פשרות.